Roczny
plan pracy z wiedzy o społeczeństwie dla gimnazjum zintegrowany z serią „Dziś i
jutro”
Klasa
3
Wymagania
na poszczególne oceny
Temat lekcji |
Zagadnienia |
Wymagania na poszczególne
oceny |
|||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
||
Rozdział I: System polityczny
państwa polskiego |
|||||||
1. Konstytucja |
- ustawa zasadnicza -
zasady ustrojowe III RP - prawa i obowiązki obywatela Polski |
- wyjaśnia terminy:
konstytucja, suwerenność narodu - omawia różnicę między
prawami a obowiązkami konstytucyjnymi - wymienia podstawowe prawa
obywatelskie Polaków -
określa obowiązki obywatelskie Polaków |
- wyjaśnia terminy: preambuła,
trójpodział władzy, państwo prawa, decentralizacja władzy - odszukuje w Konstytucji III
RP rozdziały, w których zawarte są podstawowe zasady ustroju oraz wolności,
prawa i obowiązki obywateli - na podstawie tekstu
źródłowego podaje prawa dzieci zapisane w Konstytucji III RP |
- wyjaśnia znaczenie
naczelnych zasad konstytucyjnych dla określenia ustroju państwa - omawia znaczenie praw i obowiązków wynikających z Konstytucji
III RP - wymienia przykłady sytuacji, w których doszło do naruszenia
praw obywateli - klasyfikuje prawa (osobiste, polityczne, ekonomiczne, socjalne
i kulturalne) i podaje przykłady |
- uzasadnia znaczenie nadrzędności
konstytucji nad innymi - interpretuje wybrane
fragmenty |
- ocenia jakość Konstytucji i prawa
stanowionego w Polsce - porównuje Konstytucję III RP
z rozwiązaniami ustrojowymi |
|
2. Sejm i senat |
- uprawnienia polskiego parlamentu - funkcjonowanie polskiego parlamentu - przebieg procesu ustawodawczego |
- wyjaśnia termin: immunitet - opisuje rolę parlamentu w koncepcji trójpodziału władzy - określa funkcje sejmu i senatu - wymienia warunki, które musi spełnić kandydat na posła
lub senatora |
- wyjaśnia terminy: próg
wyborczy, Zgromadzenie Narodowe, inicjatywa ustawodawcza, ordynacja wyborcza,
wotum - omawia funkcjonowanie polskiego - przedstawia kwestie związane z zasadami wyborczymi - tłumaczy, na czym polega proces ustawodawczy - wylicza uprawnienia sejmu i senatu - charakteryzuje poszczególne etapy procesu ustawodawczego |
- wymienia podmioty, którym
przysługuje inicjatywa ustawodawcza - opisuje, na czym polega praca parlamentarzysty - odszukuje w źródłach dodatkowe - interpretuje wybrane fragmenty Konstytucji III RP |
- przedstawia genezę polskiego
parlamentaryzmu - ocenia pracę wybranego parlamentarzysty - określa rolę Prezydenta RP i Trybunału Konstytucyjnego - aktywnie uczestniczy w symulacji procesu ustawodawczego - wymienia i rozróżnia funkcje sejmu i senatu |
- ocenia jakość prawa stanowionego
przez polski sejm i senat - opisuje na podstawie ilustracji
lub schematu salę posiedzeń sejmu - w czasie symulacji procesu
ustawodawczego występuje - orientuje się w bieżących wydarzeniach
związanych z funkcjonowaniem parlamentu |
|
3. Rząd i prezydent |
- organy władzy - funkcje i uprawnienia Rady Ministrów - rola i kompetencje Prezydenta RP - sposoby powoływania i odwoływania Rady Ministrów |
- opisuje rolę władzy wykonawczej
w koncepcji trójpodziału władzy - podaje imię i nazwisko obecnego Prezydenta RP oraz aktualnego
Prezesa Rady Ministrów |
- wymienia podstawowe kompetencje Prezydenta RP i Rady Ministrów - przedstawia procedury wyboru Prezydenta RP i Rady Ministrów |
- wyjaśnia terminy: dymisja, Rada
Gabinetowa, kontrasygnata, ratyfikacja - wymienia imiona - interpretuje wybrane fragmenty Konstytucji III RP |
- opisuje procedury odwołania
Prezydenta RP i Rady Ministrów - porównuje kompetencje Prezydenta RP z uprawnieniami prezesa
Rady Ministrów - ocenia pracę obecnego Prezydenta RP oraz aktualnych
członków Rady |
- wyjaśnia zasadność tworzenia tzw. „gabinetów cieni” - prawidłowo interpretuje skutki finansowe realizacji
różnych przedsięwzięć władzy wykonawczej |
|
4. Władza |
- rola i specyfika władzy
sądowniczej - rodzaje sądów i trybunałów w Polsce - struktura sądów - rola sędziego, prokuratury i policji |
- wyjaśnia termin: prawo - charakteryzuje specyfikę władzy sądowniczej w koncepcji
trójpodziału władzy - opisuje rolę sędziego w sprawowaniu władzy sądowniczej - uzasadnia konieczność niezawisłości władzy sądowniczej |
- wyjaśnia terminy: adwokat,
radca prawny - wymienia rodzaje sądów i trybunałów - tłumaczy, na czym polega zasada niezawisłości sędziów - rozróżnia specyfikę pracy prokuratury - na podstawie tekstu źródłowego określa wpływ władzy sądowniczej
na życie obywateli oraz jej rolę we współczesnym państwie demokratycznym |
- wymienia kompetencje poszczególnych
organów władzy sądowniczej w Polsce - wyjaśnia, na czym polega zasada instancyjności sądów |
- ocenia działalność sądów,
prokuratury - podaje nazwy instytucji, do których można się zwrócić |
- wyjaśnia rolę międzynarodowych
organów sądowniczych - identyfikuje i objaśnia problemy
polskiego wymiaru sprawiedliwości - uzasadnia konieczność
niezależności władzy sądowniczej od innych władz |
|
5. Idziemy |
- legitymizacja - ordynacja wyborcza - rodzaje ordynacji wyborczej - zasady demokratycznych wyborów - rodzaje prawa wyborczego - procedury wyborcze do parlamentu |
- podaje nazwy organów władzy, do których społeczeństwo
wybiera swoich przedstawicieli - wymienia zasady demokratycznych |
- wyjaśnia terminy: legitymizacja
władzy, ordynacja wyborcza - opisuje zasady - rozróżnia czynne i bierne prawo |
- omawia znaczenie udziału
obywateli - uzasadnia konieczność obowiązywania zasad demokratycznych
wyborów - opisuje procedury wyborcze do parlamentu - odszukuje informacje o wynikach wyborów |
- ocenia zasadność istnienia
przymusu wyborczego - wskazuje korzyści i zagrożenia wynikające z częstego przeprowadzania
- wymienia zalety oraz wady proporcjonalnego i większościowego
systemu liczenia głosów |
- odszukuje informacje o wynikach
wyborów - ocenia i porównuje
polityczne kampanie wyborcze |
|
6. Partie
polityczne |
- partie polityczne - funkcje partii politycznych - systemy partyjne - typy partii politycznych - polska scena |
- wyjaśnia termin: partia polityczna - podaje nazwy partii politycznych istniejących w Polsce |
- omawia funkcje - określa typy systemów partyjnych - wymienia nazwy krajów, w których obowiązują poszczególne
systemy partyjne - charakteryzuje typy partii politycznych - na podstawie tekstu źródłowego wskazuje cechy ideologii |
- określa rolę partii
politycznych we współczesnym świecie - opisuje procedury zakładania partii - na podstawie tekstu źródłowego omawia tezę o częstej
niejednoznaczności podziału na lewicę i prawicę |
- wskazuje zalety - charakteryzuje polską scenę polityczną - odszukuje informacje o programach |
- uzasadnia, jaki model finansowania
partii politycznych jest najkorzystniejszy - ocenia jakość proponowanych
przez partie polityczne haseł |
|
7. Mass media |
- opinia publiczna - mass media i ich funkcje - termin „czwarta władza” - cenzura |
- wyjaśnia terminy: opinia publiczna,
mass media, cenzura - wymienia funkcje mass mediów |
- wyjaśnia termin „czwarta
władza” - opisuje funkcje mass mediów |
- wymienia nazwy ośrodków
badania opinii publicznej - rozróżnia i charakteryzuje rodzaje cenzury - korzysta z różnych źródeł informacji |
- podaje sposoby
przeprowadzania badań opinii publicznej - wyjaśnia wpływ mass mediów oraz opinii publicznej na
działalność władz |
- dostrzega wady i zalety
różnych metod badania opinii publicznej - rozumie i wyjaśnia problem manipulowania
społeczeństwem |
|
8. Służba publiczna |
- administracja - służba cywilna - prawa i obowiązki obywatela - prawa i obowiązki urzędnika |
- wskazuje obowiązki urzędników
służby cywilnej - wymienia prawa przysługujące obywatelom korzystającym |
- omawia strukturę
administracji - na podstawie tekstu źródłowego określa najważniejsze
zasady moralne i etyczne obowiązujące urzędników służby cywilnej |
- uzasadnia znaczenie
apolityczności urzędników służby cywilnej - bierze udział w dyskusji na temat funkcjonowania idealnego
urzędu oraz cech idealnego urzędnika |
- wskazuje różnice między
pracownikami służby cywilnej |
- lokalizuje urzędy na terenie
swojej gminy, powiatu i województwa oraz określa ich zakres zadań |
|
Rozdział II: Samorządna
Rzeczpospolita |
|||||||
1. Władza centralna
a samorząd |
- idea samorządności - rodzaje samorządów - podział administracyjny Polski - zadania samorządu terytorialnego - nadzór nad samorządem terytorialnym |
- przedstawia ideę samorządności - tłumaczy, na czym polega zasada pomocniczości |
- wyjaśnia termin:
decentralizacja władzy - opisuje założenia reformy
samorządu terytorialnego |
- wyjaśnia terminy: prawo
lokalne, subwencja, Regionalna Izba Obrachunkowa - wymienia rodzaje samorządów
w Polsce - rozróżnia zadania własne samorządu od zadań zleconych |
- omawia, kto i w jaki sposób
nadzoruje samorząd terytorialny - uzasadnia konieczność sprawowania nadzoru nad samorządem
terytorialnym - określa, jaką rolę odgrywają Samorządowe Kolegia |
- przedstawia genezę samorządności
- omawia przykłady realizacji
zasady |
|
2. Samorząd gminny |
- rodzaje gmin - władze gminne i ich uprawnienia - zadania i budżet gminy - rola obywatela |
- wymienia typy gmin - charakteryzuje specyfikę poszczególnych typów gmin - wyjaśnia, w jaki sposób obywatele mogą wpływać na
decyzje władz gminy |
- omawia różnice między
uprawnieniami władzy wykonawczej a kompetencjami władzy uchwałodawczej w
gminie - określa zadania władz gminnych - podaje przykłady spraw urzędowych, które można załatwić
na poziomie gminy - wskazuje źródła gminnych dochodów |
- opisuje sposób - wskazuje miejsce urzędowania władz gminy, na której terenie
mieszka - wymienia imiona |
- przedstawia własne
propozycje inicjatyw, które można by finansować z dochodów gminnych - podaje przykładowe rozwiązania problemów zaistniałych - ocenia pracę władz swojej gminy |
- inicjuje działania, które
wpłynęłyby na podniesienie jakości życia mieszkańców - wskazuje sposoby pozyskiwania
funduszy unijnych na realizację gminnych przedsięwzięć |
|
3. Samorząd |
- rodzaje powiatów - władze powiatowe - zadania i budżet powiatu |
- wymienia typy - charakteryzuje specyfikę poszczególnych typów powiatów |
- omawia różnice między
uprawnieniami władzy wykonawczej a kompetencjami władzy uchwałodawczej w
powiecie - określa zadania władz powiatowych - podaje przykłady spraw urzędowych, które można załatwić
na poziomie powiatu - wskazuje źródła powiatowych dochodów i wydatków - na podstawie tekstu źródłowego przedstawia propozycje
zmian, które warto byłoby wprowadzić w funkcjonowaniu powiatów |
- opisuje sposób wyboru kandydatów
do władz powiatowych - wskazuje miejsce urzędowania władz powiatu, na którego
terenie mieszka - wymienia imiona |
- przedstawia własne
propozycje inicjatyw, które można by finansować z dochodów powiatowych - podaje przykładowe rozwiązania problemów zaistniałych - ocenia pracę władz swojego powiatu |
- inicjuje działania, które
wpłynęłyby na podniesienie jakości życia mieszkańców - wskazuje sposoby pozyskiwania
funduszy unijnych na realizację przedsięwzięć powiatowych |
|
4. Samorząd |
- cechy województwa - władze wojewódzkie i ich uprawnienia - zadania samorządu wojewódzkiego - budżet - przedstawiciel rządu w województwie |
- wyjaśnia, jaka jest rola wojewody - podaje przykłady spraw urzędowych, które można załatwić
na poziomie |
- wymienia różnice między
uprawnieniami władzy wykonawczej a kompetencjami władzy uchwałodawczej w województwie - określa zadania samorządu wojewódzkiego - wskazuje źródła wojewódzkich dochodów i wydatków - na podstawie tekstu źródłowego przedstawia główne problemy
dotyczące współpracy między różnymi organami władzy samorządu wojewódzkiego |
- opisuje sposób wyboru kandydatów
do władz wojewódzkich - wskazuje miejsce urzędowania władz województwa, na którego
terenie mieszka - wymienia imiona |
- omawia zmiany - przedstawia własne propozycje inicjatyw, które można by
finansować z dochodów wojewódzkich - podaje przykładowe rozwiązania problemów zaistniałych - ocenia pracę władz swojego |
- rozpoznaje herb swojej
gminy, powiatu oraz województwa i wyjaśnia ich symbolikę |
|
5. Jak załatwić
sprawę w urzędzie? |
- urzędy publiczne - proces informatyzacji urzędów - Biuletyn Informacji Publicznej - elektroniczny |
- wypełnia wybrane formularze
urzędowe, np. wniosek o wydanie dowodu osobistego - pobiera z internetu wybrane
druki |
- wyjaśnia termin: Biuletyn
Informacji Publicznej - odszukuje w różnych źródłach informacje na temat działalności
wskazanych urzędów - tłumaczy, do czego służą karty opisu |
- wskazuje lokalizację
najważniejszych urzędów w miejscu swojego zamieszkania - wymienia rodzaje usług świadczonych przez urzędy za |
- podaje własne propozycje
zmian - wyjaśnia konieczność informatyzacji administracji - podaje szanse |
- wyjaśnia pojęcie - proponuje zmiany na stronie
internetowej urzędu w swojej miejscowości lub tworzy własną stronę WWW |
|
Rozdział III: Polska i świat |
|||||||
1. Polska polityka
zagraniczna |
- racja stanu - polityka zagraniczna - współpraca międzynarodowa - podmioty polityki zagranicznej - służba dyplomatyczna i konsularna |
- wyjaśnia termin: polityka
zagraniczna - wymienia podmioty uprawnione w Polsce do prowadzenia polityki
zagranicznej - wskazuje główne kierunki polskiej polityki zagranicznej |
- wyjaśnia terminy: racja
stanu, służba dyplomatyczna i konsularna - przedstawia kierunki polskiej polityki - na podstawie tekstu źródłowego omawia tezę o wpływie techniki
na politykę międzynarodową |
- charakteryzuje różne sposoby
działania - na podstawie mapy przedstawia kierunki polskiej polityki
|
- ocenia bieżącą politykę zagraniczną
- wymienia zadania polskiej dyplomacji - uzasadnia konieczność współpracy |
- ocenia znaczenie |
|
2. Integracja |
- geneza integracji
europejskiej - trzy filary Unii - funkcjonowanie - przebieg integracji europejskiej - miejsce Polski - fundusze unijne |
- przedstawia najważniejsze etapy integracji europejskiej - wymienia nazwy organów Unii Europejskiej |
- wyjaśnia znaczenie Traktatu z Lizbony dla procesu
integracji - wskazuje na mapie państwa członkowskie Unii Europejskiej |
- przedstawia przyczyny integracji europejskiej - omawia szczegółowo etapy integracji
- charakteryzuje organy Unii Europejskiej |
- wskazuje korzyści - uczestniczy w dyskusji na temat dalszego pogłębiania i poszerzania
integracji Unii Europejskiej oraz wprowadzenia euro w Polsce |
- poszukuje informacji na
temat programów unijnych oraz budżetu UE - ocenia różnorodne aspekty
funkcjonowania UE: finansowy, polityczny, społeczny, kulturowy itp. |
|
3. Polska |
- organizacje międzynarodowe - rodzaje organizacji międzynarodowych - charakterystyka wybranych organizacji międzynarodowych - miejsce Polski |
- wyjaśnia termin: organizacja
między-narodowa - rozwija skrótowce: ONZ, NATO, ZSRR |
- rozwija skrótowiec: OBWE - określa zasadnicze cele wybranych organizacji międzynarodowych,
do których należy Polska |
- wymienia typy organizacji międzynarodowych - wskazuje na mapie zasięg wybranych |
- ocenia zaangażowanie Polski
w funkcjonowanie organizacji międzynarodowych (np. NATO) - odszukuje informacje na temat wybranych organizacji międzynarodowych |
- porównuje skuteczność
działania poszczególnych organizacji międzynarodowych - zna aktualnych liderów poszczególnych organizacji
międzynarodowych |
|
4. Organizacja |
- geneza ONZ - struktura i cele ONZ - misje pokojowe - organizacje wyspecjalizowane ONZ |
- podaje nazwy najważniejszych
organów ONZ - wymienia najważniejsze organizacje wyspecjalizowane ONZ |
- omawia przyczyny utworzenia
ONZ - określa założenia - charakteryzuje działalność UNESCO |
- przedstawia genezę ONZ - charakteryzuje - lokalizuje na mapie miejsca misji pokojowych ONZ |
- ocenia skuteczność działań podejmowanych
przez ONZ - uczestniczy w dyskusji na temat przyszłości i reformy
ONZ |
- wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania
ONZ (wybór przedstawicieli, sposób nabywania - ocenia wkład Polski |
|
5. Konflikty |
- konflikty na świecie i ich
przyczyny - migracje ludności - główne formy - terroryzm |
- wyjaśnia terminy: migracja,
terroryzm - wymienia potencjalne skutki konfliktów zbrojnych i działań
terrorystycznych |
- charakteryzuje aktualne konflikty
i wskazuje na mapie miejsca, w których do nich - opisuje różnorodne formy działań terrorystycznych |
- charakteryzuje różne formy migracji - tłumaczy, na czym polega uchodźstwo - opisuje wybrane zamachy terrorystyczne w XXI w. |
- ocenia działalność
terrorystyczną, uwzględniając zasady moralne, prawo oraz skuteczność działania - odszukuje informacje na temat najważniejszych konfliktów
zbrojnych na świecie |
- wskazuje miejsca
potencjalnych konfliktów w przyszłości - proponuje działania lokalne,
państwowe |
|
6. Problemy współczesnego
świata |
- państwa Trzeciego Świata - podział na bogatą Północ i biedne Południe - problemy współ-czesnego świata - pomoc humanitarna - globalizacja |
- wyjaśnia terminy: Trzeci
Świat, pomoc humanitarna - wskazuje na mapie kraje bogatej
Północy i biednego Południa |
- wyjaśnia termin: globalizacja - charakteryzuje problemy współczesnego
świata |
- przedstawia sposoby
rozwiązywania problemów współczesnego świata - charakteryzuje działalność organizacji humanitarnych - opisuje różne wymiary globalizacji |
- uzasadnia konieczność
niesienia pomocy humanitarnej w wybranych rejonach świata - wskazuje pozytywne i negatywne strony globalizacji |
- ocenia skuteczność różnorodnych
form przeciwdziałania problemom współczesnego świata (pomoc humanitarna organizacji
|
|
Rozdział IV: Moja przyszłość
zawodowa |
|||||||
1. Wybór szkoły |
- predyspozycje - typy szkół ponadgimnazjalnych - poradnictwo zawodowe - ścieżka kariery |
- podaje umiejętności - wskazuje własne predyspozycje zawodowe - wymienia rodzaje szkół w Polsce - omawia możliwości dalszego kształcenia |
- planuje własną ścieżkę
edukacji i kariery zawodowej - na podstawie tekstu źródłowego wyjaśnia ideę zmian w polskim
systemie kształcenia - na podstawie tekstu źródłowego przedstawia przyczyny funkcjonowania
dotychczasowego systemu kształcenia na wybranych kierunkach |
- wymienia sposoby
pozyskiwania informacji dotyczących dalszego kształcenia - ocenia skuteczność różnorodnych sposobów pozyskiwania
informacji |
- uzasadnia dokonany przez
siebie wybór dalszej ścieżki edukacyjnej i kariery zawodowej - wskazuje zalety |
- oddziela kwestię prestiżu
zawodowego od wysokości zarobków związanych z wykonywaniem określonych zawodów - ocenia wady i zalety prowadzenia własnej działalności gospodarczej,
pracy na podstawie umowy o pracę i umowy cywilnej, pracy w pełnym i niepełnym
wymiarze godzin |
|
2. Rynek pracy |
- rynek pracy - krajowy i lokalny rynek pracy - mobilność - emigracja - kierunki emigracji zarobkowej - bezrobocie |
- wyjaśnia terminy: rynek
pracy, mobilność zawodowa, - podaje przyczyny emigracji zarobkowej Polaków - wymienia zawody najbardziej poszukiwane na rynku pracy |
- charakteryzuje potrzeby
lokalnego rynku pracy - omawia działania instytucji wpływających na rynek pracy - wskazuje na mapie kierunki emigracji zarobkowej Polaków - przedstawia korzyści i zagrożenia wynikające z istnienia
emigracji zarobkowej - tłumaczy, na czym polega „drenaż |
- określa stopę bezrobocia w powiecie,
na którego terenie - wskazuje przyczyny |
- ocenia sposoby
przeciwdziałania bezrobociu - proponuje własne sposoby przeciwdziałania bezrobociu |
- ocenia skutki emigracji
zarobkowej z perspektywy społecznej, ekonomicznej, politycznej - analizuje zjawisko |
|
3. Moja pierwsza
praca |
- zasady poszukiwania pracy - staż zawodowy - CV i list motywacyjny - targi pracy - etapy procesu - metody wyboru odpowiedniego kandydata na dane |
- redaguje CV |
- redaguje list motywacyjny - wskazuje źródła - umie odpowiednio się
zachować w trakcie rozmowy |
- wskazuje korzyści wynikające
ze zdobywania doświadczenia zawodowego w trakcie odbywania stażu - odszukuje w internecie wzory CV i listu motywacyjnego |
- ocenia skuteczność różnych
form poszukiwania pracy - określa cechy |
- przeprowadza rozmowę kwalifikacyjną
|
|
4. Pracownik i
jego prawa |
- prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy - kodeks pracy - prawa nieletnich pracowników - mobbing - związki zawodowe - Państwowa Inspekcja Pracy |
- wymienia podstawowe prawa i
obowiązki pracownika oraz pracodawcy |
- tłumaczy, na czym polega mobbing - na podstawie tekstu źródłowego określa obowiązki pracodawcy
zatrudniającego osobę niepełnoletnią |
- wymienia zasady zatrudniania
młodocianych - podaje nazwy instytucji, do których |
- wyjaśnia wpływ związków zawodowych
i Państwowej Inspekcji Pracy na warunki pracy - opisuje rolę NSZZ „Solidarność” - redaguje pismo |
- wyjaśnia znaczenie ustalania
tzw. płacy minimalnej z perspektywy rządu, związków zawodowych, pracodawców - poszukuje informacji na temat sposobów zawierania umów o
pracę |
|
5. Jak założyć własną
firmę? |
- procedury zakładania firmy - biznesplan - formy działalności gospodarczej - marketing i zarządzanie przedsiębiorstwem |
- wyjaśnia terminy:
biznesplan, marketing - wymienia podstawowe procedury związane z założeniem firmy |
- określa rodzaje działalności
gospodarczej |
- przedstawia biznes-plan dla
własnej firmy - charakteryzuje różne rodzaje działalności gospodarczej |
- wymienia korzyści i
zagrożenia związane z założeniem własnej firmy - omawia zasady marketingu i zarządzania |
- opracowuje plan finansowy
własnej firmy - poszukuje informacji |
|
6. Etyka życia gospodarczego |
- nieuczciwe praktyki rynkowe
– plagiat, piractwo - szara strefa - etyka zawodowa - zawody zaufania publicznego |
- wyjaśnia terminy: norma moralna
(etyczna), zaufanie publiczne - omawia rodzaje nieuczciwych praktyk - wymienia zawody zaufania publicznego |
- wyjaśnia zjawisko szarej strefy - na podstawie tekstu źródłowego gromadzi argumenty do
dyskusji na temat braku możliwości prawnego usankcjonowania |
- wymienia przyczyny nieuczciwych
praktyk rynkowych - odszukuje informacje o kodeksach etyki zawodowej |
- przedstawia rozwiązania,
które mogłyby ograniczyć tzw. szarą strefę - ocenia etyczność określonych działań w życiu gospodarczym |
- wyjaśnia zjawiska nieuczciwej
konkurencji - udowadnia pozytywną rolę
kapitału zaufania (teoria gier) w biznesie - analizuje kodeksy etyki
zawodowej |
|